4x4 i rozdzielacz napędu

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • 4x4BKF
    L&K
    • 2010
    • 1279

    #26
    Zamieszczone przez krzynol
    ta mała zwłoka jest naprawdę mała - poniżej 500ms
    w maxie jest około 50/50 % przekazywanego napędu
    czyli jak w stałym quatro, prawie....
    ale spoko da się jeździć :diabelski_usmiech
    Krzynol, fachowo operujesz jednostkami. Milisekunda - jedna tysięczna sekundy... Jeśli powiesz 500 milisekund to każdy sobie wyobrazi czas krótszy niż ruch powieki. Czyli faktycznie mało Jak powiesz to samo jako pół sekundy to już wydaje się to nieco więcej. A jak powiesz 1/120 minuty to tez już inna będzie relacja, a ciągle mówimy o tym samym.

    Te pół sekundy to na prawdę bardzo dużo w przypadku który opisze.
    Stoisz szkodnikiem czterema kołami na piasku, takim kopnym głębokim jak na plaży. Chcesz ruszyć. Masz w tym momencie napęd tylko na przód. Przednie koła robią nieco ponad pół obrotu zanim odczytany sygnał o poślizgu. Potem w te pół sekundy zanim z kompa dotrze sygnał i haldex zblokuje tarczki przednie koła robią jeszcze powiedzmy 3-4 obroty zanim tył jako tako zacznie kręcić. Przy czym koła przednie są już w tym czasie zagrzebane na wysokość co najmniej grubości opon i dalej się zagrzebują, bo tył nie kręci się tak szybko jak przód...
    I trzeba iść po ciągnik lub wyjąć łopatę jeśli mamy, nałamać gałązek, wyjąć dywaniki z wozu i się ratować.

    W każdym innym wozie ze stałym napędem na 4 koła moment jest przekazywany od pierwszej chwili załączenia sprzęgła
    Czyli taki 4x4 by VW to jest dobra sprawa na śnieg, śliskie podłoże ale w kopnym piasku sobie nie poradzi.
    Wiem że mało kto jeździ w takim terenie, ale pisze to po to żeby uświadomić co się dzieje w czasie tych 500 milisekund.

    Wiadomo i tak, że nawet taki napęd dołączany jest bez porównania lepszy niż ośka więc jak miałbym wybierac "niby 4x4" albo ośka to bym się nawet milisekundy nie zastanawiał.

    Pozdrawiam.
    4x4

    Komentarz

    • krzynol
      RS
      S_OCP Member
      • 2007
      • 11007
      • Superb II combi (3T5)
      • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
      • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

      #27
      spoko, spoko
      Ja się nie rozpędzam, żeby udowadniać, że haldex jest lepszy od stałego 4x4
      bo nie jest
      ale przesadzasz z tymi kilkoma obrotami przednich kół, zanim tył ruszy
      może w Haldex'ie I generacji w O1 tak jest
      u mnie jest Haldex II generacji i to nie trwa tak długo
      musiałbym się przyjrzeć z zewnątrz, ile obrotów robi koło przednie zanim ruszy tył,
      ale myślę, że jest to w okolicy jedenego obrotu

      a haldex IV generacji np. w O2FL, ma pompę elektryczną oleju w haldex'ie i jeszcze szybciej reaguje, a do tego może dać na tył max 90% łącznie momentu i ze zróżnicowaniem na koła
      np. przód po 5%, tył L 85%, tył P 5%

      niezaprzeczalną zaletą jest też mniejsze spalanie
      także wynalazek jest całkiem dobry
      ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
      ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
      poprzednie modele:
      ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
      ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
      O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

      Komentarz

      • kmink
        L&K
        • 2007
        • 1360
        • Superb III (3V3)

        #28
        Mnie i tak najbardziej irytuje skrzynia biegów i 4000tys obr przy 185km/h.....muszę sie rozeznać w temacie i pewnie przekładnia od wersji 140Km która 4000obr ma przy ok 200km/h niedługo zawita na pokładzie zielonej strzały...no chyba że pobawimy się trybikami jeżdżę sporo w trasie i jest to dla mnie porażka, nie rozumiem po co skrzynie 6biegową wpakowali skoro 5ka spokojnie by wystarczyła a nie trzeba by było tyle wachlować...

        Udawane 4x4 bardzo mi się spodobało i pewnie następne moje auto będzie wyposażone w prawdziwe 4x4...
        Chiptuning, serwis FAP/DPF i inne....Poznań
        https://www.facebook.com/pages/TuneF...09364479166793

        www.tuneforce.pl
        www.dpfserwis.pl

        Komentarz

        • eX
          Elegance
          • 2006
          • 980

          #29
          Zamieszczone przez kmink
          ....... nie rozumiem po co skrzynie 6biegową wpakowali skoro 5ka spokojnie by wystarczyła a nie trzeba by było tyle wachlować...
          w O1 w 1.8t skrzynie 5b padaly, znam kilka przypadkow lacznie ze swoim, teraz mam skrzynie 6b z s3, przelozenia 5ciu biegow sa takie same jak w mojej starej skrzyni + jest 6 bieg.

          Komentarz

          • 4x4BKF
            L&K
            • 2010
            • 1279

            #30
            Zamieszczone przez krzynol
            spoko, spoko
            Ja się nie rozpędzam, żeby udowadniać, że haldex jest lepszy od stałego 4x4
            bo nie jest
            ale przesadzasz z tymi kilkoma obrotami przednich kół, zanim tył ruszy
            może w Haldex'ie I generacji w O1 tak jest
            u mnie jest Haldex II generacji i to nie trwa tak długo
            musiałbym się przyjrzeć z zewnątrz, ile obrotów robi koło przednie zanim ruszy tył,
            ale myślę, że jest to w okolicy jedenego obrotu

            a haldex IV generacji np. w O2FL, ma pompę elektryczną oleju w haldex'ie i jeszcze szybciej reaguje, a do tego może dać na tył max 90% łącznie momentu i ze zróżnicowaniem na koła
            np. przód po 5%, tył L 85%, tył P 5%

            niezaprzeczalną zaletą jest też mniejsze spalanie
            także wynalazek jest całkiem dobry
            Oczywista sprawa, że haldexowe 4x4 to super rzecz, ale pisze po to żeby wypunktować słabe strony tego układu. Haldex II jest nieco szybszy w działaniu, ale tez zwłoki nie da się uniknąc.
            Aby nie drażnic już nikogo a podtrzymać moje zdanie: 4x4 a'la 4motion by Haldex jest dobre a 4x4 full-time jest super!

            Haha... i nadszedł czas kiedy pozdrawiam serdecznie tych którzy mają Octy ośki i mówili:
            " nie kupuj, ile to Ci będzie palić". Oni za oszczędzone pieniądze mogą teraz kupić linkę, dobre łańcuchy, jeszcze lepsze zimówki, łopatę itp... A ja?? Palę i jadę
            4x4

            Komentarz

            • krzynol
              RS
              S_OCP Member
              • 2007
              • 11007
              • Superb II combi (3T5)
              • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
              • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

              #31
              Zamieszczone przez 4x4BKF
              A ja?? Palę i jadę
              ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
              ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
              poprzednie modele:
              ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
              ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
              O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

              Komentarz

              • WojtekSz
                Ambiente
                • 2009
                • 159

                #32
                Ależ koledzy złośliwi... :evil: :wink: :lol:
                Piknie się teraz jeździ

                pozdr

                P.S.
                A mnie sie diadnosta zapytal co to jest haldex (w stacji kontroli gdzie poprzednią Skodzinę rejestrowałem... :? ).
                Szukam dalej... :shock:
                SCOUT 2.0 FSI (BVX)

                Komentarz

                • 4x4BKF
                  L&K
                  • 2010
                  • 1279

                  #33
                  Zamieszczone przez WojtekSz
                  Ależ koledzy złośliwi... :evil: :wink: :lol:
                  Piknie się teraz jeździ
                  Pięknie się jeździ, zaiste

                  Ale nagła przesiadka z ośki na 4x4 już niejednego zimą zgubiła.
                  Np. startując na światłach spuszczamy baty większości kierowców, bo większość jeździ "ośkami". Mamy złudne wrażenie, że nasz wóz ma dużo lepszą przyczepność niż inne wozy. Owszem, przy przyspieszaniu mamy dwa razy większą liczbę kół napędzanych .... niestety przy hamowaniu mamy taki sam układ jaki inni, tylko prędkość czasami dużo większą niż inni którzy nie mogli się rozpędzić...

                  Jazdy bez dzwonów życzę!
                  4x4

                  Komentarz

                  • marbab
                    RS
                    • 2009
                    • 4713
                    • Fiat
                    • BMM 2.0 TDI 140 KM

                    #34
                    Haldex IV przy starcie rusza odrazu z 4 lap, tu porownanie haldexow jesli ktos nie czytal: http://borkowski.motogrono.pl/files/2009/02/haldex.pdf
                    Marek



                    Octavia Scout 2.0 TDI, Diamond Silver
                    Fiat 126p FL 650E, Żółć Wątrobowa

                    Komentarz

                    • Jasiek
                      Ambiente
                      • 2008
                      • 192
                      • Octavia III combi (5E5)
                      • CRMB 2.0 TDI 150 KM

                      #35
                      Zamieszczone przez WojtekSz
                      Szukam dalej... :shock:
                      Diagnosty ??? :szeroki_usmiech
                      była Octavia II 1.9 TDI
                      jest Octavia III Scout 2.0 TDI

                      Komentarz

                      • mirokez
                        Classic
                        • 2010
                        • 15

                        #36
                        mam takie pytanie odnoscie napedu w O1 4x4 (Chodzi mi o jezde w zakretach). Np jak sie jedzie z wieksza predkoscia i wchodzi sie w zakret to czy samochod zachowuje sie jak np audi quattro czy bardziej jak przednio napedowka ?

                        Komentarz

                        • KRAMAR
                          Classic
                          • 2010
                          • 20

                          #37
                          Brat ma O1 90KM i wirus 122KM 4x4 2001r 364tkm, 5b haldex II gen, poza wymiana oleju co 60tkm nietykany, skrzynia dwie skuchy, 240tkm peknieta zawleczka wysuwa sie sworzen w mechanizmie roznicowymi robi dziurke w obudowie, rozbieramy spawamy obudowe nowa zawleczka, olej i lata dalej, niezle dostaje w kosc jazde po plazy rajdy amatorskie, blota, podmokle laki, efekt przy 350tkm wibracje i znowu skrzynia, scielo nity laczace satelity w mechanizmie roznicowym, ze wzgledu na zmeczona obudowe rezygnujemy z naprawy i z alledrogo za 1200pln kupujemy prawie nowke, nowe sprzeglo plus jednomas i lata dalej, warto czasem przesmarowac przegub na wale.
                          haldex zniszczysz nie zmieniajac oleju, posluchaj czy nie wyje (doslownie)
                          prosty test czy dziala: przod na rolki lub na lod i na 1 powinien pojechac po chwili zawachania, urwanie gazu rozlacza naped, na wstecznym masz naped zblokowany powinien odrazu wyjechac, sprawdz VAGiem czy nie ma bledow, czy prawidlowo dziala czujnik przyspieszenia wzdluznego, kilka hamowan z ABSem powinno pobudzic systemy, a pozniej cieszyc sie jazda :-)
                          obecnie smigam O2 4x4 '08r 156KM po wirusie haldex 4 gen., Subaru Legacy Outback 2.5l, H Terracanem 2.9 4x4 z dolaczanym przodem i reduktorem i moja ulubiona Sierra 2.9 XR4x4, wiec jak cos moge podzielic sie wrazeniami i doswiadczeniami
                          kocham 4x4 :-)
                          O2 4x4
                          UZALEŻNIONY OD 4x4

                          Komentarz

                          • marbab
                            RS
                            • 2009
                            • 4713
                            • Fiat
                            • BMM 2.0 TDI 140 KM

                            #38
                            KRAMAR, robiliscie swapa haldexu :?:
                            Marek



                            Octavia Scout 2.0 TDI, Diamond Silver
                            Fiat 126p FL 650E, Żółć Wątrobowa

                            Komentarz

                            • KRAMAR
                              Classic
                              • 2010
                              • 20

                              #39
                              tzn? haldex zostal w orginale, haldex jest z tylu w tylnym "moscie",
                              A co do generacji to jest to chyba tak:
                              I generacja sterowana pneumatyka i ona jest w volvo kupiona od VW
                              II gen w O1 przynajmniej po 2000r, opiera sie na kilku wiecej parametrach z czujników w tym czujnik przyspieszenia wzdluznego, wstecznego biegu itp
                              IV gen w O2 z ESP elektryczna pompa itp.
                              ladnie i obszernie opisane na forum Mastersa o ile sie nie myle,
                              A co do technologii kontra tradycja, proponuje filmik VW Tuareg kontra Land Rover Defender przy podjezdzie pod blotniste zbocze, (niepowiem kto wjechal na gore :-)

                              MIROKEZ
                              Co do zachowania w zakretach to zalezy jak ekstremalnie je pokonujesz, puki trzymasz gaz i sa braki w trakcji to idziesz pelnym bokiem :-) jak Quattro,
                              z lekka podsterownoscia, ale do ogarniecia (czasem lubi pojechac za kołami)
                              przy lataniu bokami dieslem trzeba pamietac ze masz ciezki przod i szybko koncza sie biegi, reszta to czysta przyjemnosc
                              O2 4x4
                              UZALEŻNIONY OD 4x4

                              Komentarz

                              • krzynol
                                RS
                                S_OCP Member
                                • 2007
                                • 11007
                                • Superb II combi (3T5)
                                • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
                                • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

                                #40
                                Zamieszczone przez KRAMAR
                                I generacja sterowana pneumatyka i ona jest w volvo kupiona od VW
                                II gen w O1 przynajmniej po 2000r, opiera sie na kilku wiecej parametrach z czujników w tym czujnik przyspieszenia wzdluznego, wstecznego biegu itp
                                IV gen w O2 z ESP elektryczna pompa itp.
                                "W roku 2001 obdarzono Octavię napędem 4x4. Sięgnięto po rozwiązanie, które od lat z powodzeniem stosowali w swoich modelach Volkswagen i Volvo.
                                W pierwszej Octavii kombi napęd na tylną oś przenoszony był elektronicznie za pomocą wiskotycznego sprzęgła Haldex.
                                Samochód taki prowadzi się jak typową przednionapędówkę - cała moc silnika przekazywana jest na przednie koła,
                                dopiero gdy utracą one przyczepność, napęd jest przekazywany również na tylną oś do momentu, aż odzyskają one pełną przyczepność.
                                Napęd taki spełnia kilka funkcji, m.in. usprawnia kontrolę trakcji, poprawia bezpieczeństwo czynne oraz wzmacnia dynamikę pojazdu.

                                W odróżnieniu od poprzednika, nowa Skoda Octavia kombi II, w tym wersja Scout, od 2005r
                                do przeniesienia napędu na tylną oś wykorzystuje technologię sprzęgła Haldex drugiej generacji
                                (podobnie jak w VW Tiguanie), które reaguje jeszcze szybciej i płynniej.

                                Od roku 2008 w O2FL stosuje się Haldex IV generacji, który mechanicznie jest taki sam jak poprzednik 2 + pompa elektryczna,
                                natomiast charakteryzuje się bardziej rozbudowaną elektroniką i integracją z ESP, ABS, ASR "
                                ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
                                ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
                                poprzednie modele:
                                ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
                                ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
                                O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

                                Komentarz

                                • 4x4BKF
                                  L&K
                                  • 2010
                                  • 1279

                                  #41
                                  Zamieszczone przez KRAMAR
                                  Brat ma O1 90KM i wirus 122KM 4x4 2001r 364tkm, 5b haldex II gen, poza wymiana oleju co 60tkm nietykany, skrzynia dwie skuchy.............niezle dostaje w kosc jazde po plazy rajdy amatorskie, blota, podmokle laki, efekt przy 350tkm wibracje i znowu skrzynia, scielo nity laczace satelity w mechanizmie roznicowym...
                                  90KM w 4x4??? Jakim cudem mistrzu?? :roll:

                                  Haldex II generacji?? UUU... ktos chyba się pomylil, albo poprawił fabrykę

                                  To w dyferencjałach w ogóle są jakieś nity łączące satelity?? - pewnie jakaś autorska koncepcja... bo przecież satelity mają się wolno obracac pomiędzy zębnikami a nie być w jakikolwiek sposób nitowane.


                                  5biegów - wydawało mi się, że do 4x4 była dedykowana skrzynka 6b


                                  A w ogóle to popracuj nad gramatyką i interpunkcją, bo twoja wypowiedź to jedno zdanie o ile można to zdaniem nazwać.
                                  4x4

                                  Komentarz

                                  • krzynol
                                    RS
                                    S_OCP Member
                                    • 2007
                                    • 11007
                                    • Superb II combi (3T5)
                                    • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
                                    • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

                                    #42
                                    a nie jakoś tak?

                                    bo marbab dobrze pytał, bo w octavi 2 przed FL jest haldex II
                                    ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
                                    ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
                                    poprzednie modele:
                                    ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
                                    ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
                                    O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

                                    Komentarz

                                    • mirokez
                                      Classic
                                      • 2010
                                      • 15

                                      #43
                                      dzieki KARMAN, spoko ja mysle nad 1.8t nie dieslem

                                      Komentarz

                                      • 4x4BKF
                                        L&K
                                        • 2010
                                        • 1279

                                        #44
                                        Zamieszczone przez KRAMAR
                                        przy lataniu bokami dieslem trzeba pamietac ze masz ciezki przod i szybko koncza sie biegi, reszta to czysta przyjemnosc
                                        Cięzki przód?? O ile cięższy?? 7?? A może 10kg??

                                        Przy lataniu bokami dieslem trzeba pamiętać, że tam nie ma czym latać... 100KM to może była moc oszołamiająca jakieś 30lat temu w wozie z napędem na tylną oś i gumami D-124 by Stomil w rozmiarze 175/60R13...

                                        Kolego KRAMAR... radzę przejść do realiów....
                                        4x4

                                        Komentarz

                                        • Marcin STECZKO
                                          Rider
                                          S_OCP Member
                                          • 2006
                                          • 292

                                          #45
                                          Zamieszczone przez krzynol
                                          bo w octavi 2 przed FL jest haldex II
                                          a w O2 FL tak jak w Yeti 4 generacja a czemu zgubili 3 generację :?:
                                          BYŁ SREBRNY "AGRESOR"
                                          Była BIAŁE COMBI AZJ 4X4
                                          Była CZARNA COMBI ATD 4X4

                                          MK IV

                                          Komentarz

                                          • KRAMAR
                                            Classic
                                            • 2010
                                            • 20

                                            #46
                                            Przepraszam za interpunkcje ale jedną ręką i na szybko, ale szczerze nie lubie polskich znaków pisać, rzeczywiście pare przecinków by się przydało

                                            O1 jest z 12.2000r silnik 1.9 AGR 90KM po lifcie kupiona w niemczech, haldex sterowany czujnikiem przyspieszenia wzdłużnego, co do nitów to w każdym mechanizmie są nimi połączone satelity, jutro zrobie zdjęcia to sam zobaczysz, rozbierałem osobiście.
                                            Co do O2 i mojej IV generacji w odniesieniu do opracowania zamiesczonego wyżej, to mam ESP ABS ASR, komunikacje po CANie, pompa elektryczną i akumlator cisnienia, sprawdzone organoleptycznie, co do reakcji to testowanie startów ostrych, brak mielenia przednich kół, najczęściej następuje uślizg tylnego koła, rocznik O2 to listopad '08r na szwajcarie.

                                            Polecam opracowanie z forum Mastersa w opisach generacji jest podany jako przykład O2 IV gen
                                            O2 4x4
                                            UZALEŻNIONY OD 4x4

                                            Komentarz

                                            • krzynol
                                              RS
                                              S_OCP Member
                                              • 2007
                                              • 11007
                                              • Superb II combi (3T5)
                                              • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
                                              • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

                                              #47
                                              Zamieszczone przez KRAMAR
                                              pompa elektryczną i akumlator cisnienia
                                              no to wypadało by na IV
                                              końcówka modelu to może...
                                              ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
                                              ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
                                              poprzednie modele:
                                              ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
                                              ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
                                              O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

                                              Komentarz

                                              • KRAMAR
                                                Classic
                                                • 2010
                                                • 20

                                                #48
                                                kolego 4X4BKF wiesz mi lub nie ale stąpam mocno po ziemi, zapewniam Cię że do latania bokami ( oczywiście jak napisałem wyżej przy ograniczonej przyczepności) bardziej potrzebny Ci moment obrotowy niż moc 100KM którą jak sam wiesz rzadko kto ma :-)
                                                a co do cieżaru silnika to polataj benzyną i dieslem to zobaczysz różnice kg,
                                                zresztą zapraszam na prawy, przekonasz się sam czy się da :-)

                                                Nie moge znależć opracowań które miałem, nie upieram sie mogłem coś pokrecić wczytywałem sie kawałek temu i jeszcze nie było O2fl, ale mam tu kilku pasjonatów i jutro przetrawimy temat, ostatnio mniej sie zaczytuje, troche mało czasu,
                                                generalnie z generacjami haldexu jest lekkie zamieszanie i w różnych opracowaniach różnie podają i podobno I gen jest sterowana pneumatyką,
                                                po problemach w O1 '00r 4x4 AGR 90KM z czujnkiem położenia wzdłużnego, którego nie powinno teoretycznie być, auto nie ma ESP, osoby znające sie stwierdziły że to musi być II generacja,
                                                może znalazła sie zaginiona III generacja :-) , może marketingowo żle by wyglądało O2 z IV generacją
                                                O2 4x4
                                                UZALEŻNIONY OD 4x4

                                                Komentarz

                                                • marbab
                                                  RS
                                                  • 2009
                                                  • 4713
                                                  • Fiat
                                                  • BMM 2.0 TDI 140 KM

                                                  #49
                                                  KRAMAR, swap to podmiana. O1 mialy I gen., wiec jesli masz tam II gen. w co watpie, to ktos musial w niej grzebac III gen nie bylo wogole w grupie VAG, a napewno nie w Skodzie
                                                  Marek



                                                  Octavia Scout 2.0 TDI, Diamond Silver
                                                  Fiat 126p FL 650E, Żółć Wątrobowa

                                                  Komentarz

                                                  • KRAMAR
                                                    Classic
                                                    • 2010
                                                    • 20

                                                    #50
                                                    cos znalazlem
                                                    Ogłoszenia o tematyce: w kategorii Tuning - Kupuj i sprzedawaj rzeczy używane i nowe w kategorii Tuning na Sprzedajemy.pl
                                                    O2 4x4
                                                    UZALEŻNIONY OD 4x4

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...